maanantaina, syyskuuta 03, 2007

Setä kertoo

Minusta tuli virallisestikin setä muutama tunti sitten. 3,9 kilon jässikkä veti ensi-illan liki pari viikkoa pitkäksi. Lämpimät onnittelut pikkuveljelle ja vaimolle esikoisesta! Jos on yhtään isäänsä tullut, niin ruoka maistuu (ja maha ei kasva kuten sedällä). Pojasta muuten tehdään tepsiläinen, vaikka syntymäpaikka ei Turku olekaan kuten isällä ja sedällä. No, katsotaan tuleeko tupenpurija vai ykkösketjun keskushyökkääjä...



Nordic Trophyn kotisivu on onneton tekele. Ei sanaakaan suomeksi, ei tilastoja, ei minkäänlaista järjen hiventä muutenkaan sivuissa. Tepsilläkin vanha logo kummittelee yläpalkissa. Voisiko pienellä lisäpanostuksella kotisivuun lisätä turnauksen näkyvyyttä? Vastaus on eittämättä kyllä. Ei nykypäivänä voi järjestää mitään ammattimaista urheilutapahtumaa ilman panostusta kotisivuihin. Tai siis voi järjestää, mutta ammattimaisuus ja bisnes on poistettava silloin tapahtumasta.

Onneksi Urheilukanava näyttää Nordic Trophyn finaaliotteluista ainakin kaksi, ettei tarvitse Ruotsin televisiosta kuikuilla Suomessa pelattavia otteluja. Perjantain ja lauantain jälkimmäiset pelit tulevat suorana ja ehkä kaksi muutakin peliä näytetään. Urheilukanavan kotisivu ei kerro vastausta. TPS saattaa siis näkyä televisiossa perjantaina, tai sitten pelaa lauantain aikaisemmassa pelissä. Sen verran on tilanne auki ennen viimeistä kierrosta. Turnauksen jumboksi TPS ei ainakaan jää eikä edes toiseksi viimeiseksi. Taakse jäävät ainakin HIFK ja Linköping. Mahdollisesti muitakin. Riippuu miten huomisessa ottelussa Kärppiä vastaan käy.

Kolmas syntinen kotisivuissa on tietenkin TPS. Tepsin sivut ovat suhteellisen kököt – toisaalta yrityksen liikevaihtoon nähden "ihan hyvät". Harvalla pienellä yrityksellä on kovin näyttävät ja informatiiviset sivut. Mutta ei tämä ole mikään hyväksyttävä selitys. Pienelläkin rahalla saa kohtuullisen hyvät sivut pystyyn ja sivujen jatkuva sisällöntuotanto (kirosana) onnistuu myös aika halvalla. Jos on halua ja taitoa. Nyt sivujen layout on mikä on, uutisia päivitetään välillä tiheästi ja välillä ei ollenkaan. Onko esim Luke Fulghum loukkaantunut vai ei? Vanha logo kummittelee jossain kohdissa jne. Vasemmalla jalalla hoidetut sivuthan nuo ovat. Ottaisivat mallia vaikka jalkapallosta...

Minä näen asian niin, että jääkiekkojoukkue (kuten minkä tahansa muunkin lajin joukkue) on kuin aikakauslehti. Se pitää myydä kaksille markkinoille. Joukkue (lehti) myydään katsojille (lukijat) ja katsojat myydään mainostajille (mainostajat). Jos yhtälön tekijät ovat oikein syntyy voittoa yritykselle (joukkueelle). Yhtälön syvempi tarkastelu vetää suun mutruun. Miten parhaiten houkutella katsojia? Tähän paras resepti on lähes poikkeuksetta joukkueen menestys ts. mestaruuden voittaminen/mestaruudesta tiukasti kilvoittelu kaudesta toiseen. Miten joukkue sitten saadaan menestymään? Siinäpä se kanto kaskessa onkin ja suurin ero lehteen syntyy tässä kohdassa. Mutta ei tästä sen enempää. Kotisivut kuntoon!

Ei kommentteja: