tiistaina, maaliskuuta 11, 2008

Sihvonen neuvoo

Turun Sanomat on haastatellut Petteri Sihvosta ja aiheena mm. TPS. Sihvosella on muutama hyvä neuvo Tepsille. Paras on minusta tämä:

- Tärkeätä olisi nyt turkulaisten katsojien luottamuksen palauttaminen. Siinä työssä seurajohdon pitää varoa kaikkia ylisanoja ja kuplien luontia. Turkulainen kiekkoyleisö on niin kultivoitunutta ja kaikissa marinadeissa keitettyä, etteivät turhat lupaukset enää mene läpi.

Minun ei tarvitse edes tiivistää neuvoa, vaan Sihvonen tekee sen ihan itse:

- Kaikkien turhien markkinapuheiden kanssa kannattaisi nyt olla todella varovainen.

Yksinkertaistettuna markkinoinnin tehtävä on houkuttelevan lupauksen antaminen ja tämän lupauksen täyttäminen. Asiakas pettyy, jos lupausta ei täytetä ja tekee jotain. Tepsin kohdalla pettynyt asiakas ei taida vaihtaa (paikallis)kilpailijan tuotteeseen, vaan jättää lähtemättä hallille ja tuloja jää saamatta.

Syksyn 2007 Maan kovin jääshow –slogan on konkreettinen esimerkki heikosta markkinoinnista. ”Kaikki” tiesivät, ettei slogan pidä paikkaansa ts. TPS lupasi jotain sellaista mitä se ei voinut mitenkään täyttää, joten miksi lähteä superlatiivien tielle?

Hiuksia halkomalla voi väittää, etteivät esim. julkiset ”heitot” ykköskentän hankkimisesta ole lupauksia, mutta minusta ne ovat juuri sitä. Ei kohderyhmä mieti onko tämä lupaus, haave, toive tai unelma. Toimitusjohtaja puhui ykköskentän hankkimisesta ja silloin suuren ja pienenkin yleisön mieleen jää "ykköskentän hankkiminen". Tai lähihistoriasta jo klassinen Mikko Elorannan korvaajan hankkiminen. Neljä kautta on sitäkin jo odotettu. Ei ole näkynyt.

Toivottavasti TPS ottaa Sihvosen neuvoista vaarin. Nyt (jälleen kerran) tarvitaan tekoja pelkkien sanojen asemesta.

1 kommentti:

Larios Cine kirjoitti...

Não faço a minima de ideia doq se trata seu blog, nem que lingua é, só sei q tenho um blog e gostaria q vc visitasse.
Obrigado